• Waarom Netflix het wint van het klassieke tv-systeem

    Hedendaagse TV is vandaag een echte goudmijn van must-watch-shows. Over alle grote netwerken en daarbuiten, is er meer dan genoeg om uit te kiezen. We hebben alles van superhelden tot zombies, en alles daartussenin, waardoor er weinig ruimte is voor veel anders. Netflix is ​​er echter in geslaagd om meteen in de strijd an te gaan en komt langzamerhand als winnaar uit de bus met zijn eigen massa aan wild populaire shows die een revolutionair effect hadden op het streaming concept. Andere streamingdiensten hebben hun eigen originele programmering opgebouwd, maar het valt niet te ontkennen: dit is de wereld van Netflix en we leven er gewoon in. Hoe is Netflix hier gekomen? De wereld van streamen was voordat ze langskwamen grotendeels onbekend en pas sinds kort zijn er diensten begonnen om het ware potentieel hierachter te ontdekken. Het kopen van streamingrechten van verschillende studio’s en productiebedrijven kan duur worden, waardoor originele programmering de meest eenvoudige en meest betaalbare weg is om te nemen. Maar niet alle streamingservices zijn hetzelfde gemaakt en Netflix heeft om verschillende redenen met kop en schouders boven zelfs het netwerk-tv gestaan.

    Binge-watchen

    We zijn geconditioneerd dee laatste halve eeuw op televisie in een eenvoudig systeem: één week = één aflevering. Het idee is om spanning op te bouwen, terwijl het potentieel voor advertentie-inkomsten over 6 maanden wordt uitgebreid. Netflix, die weinig om advertenties geeft, ging in de tegenovergestelde richting. Voor al zijn oorspronkelijke programmering zijn we instaat om in een enkele dag een heel seizon te kijken. Ontken het maar niet, jij bent hier ook schuldig aan. Dit laat op zijn beurt het publiek vrij om alles te kijken waar en wanneer zij dat willen, en velen ervoor kiezen om alles in één keer te kijken. Het geeft een indicatie van de millennialistische behoefte aan onmiddellijke bevrediging. Niemand hoeft te wachten, een week om te uit kijken naar een show van 42 minuten vol met bijna 20 minuten aan reclames, waardoor Netflix de gemakkelijke keuze is via netwerk-tv.

    Geen tijdscompetitie

    RTL en SBS vechten al sinds de oprichting voor de beste plek. Gedurende deze strijd is hun belangrijkste taak geweest om de tijden van de dag waarop de meeste mensen tv kijken, te vullen met de beste progamering, die plaatsvindt tussen 8 en 11 uur ‘s avonds, wat overigens is achter in de moderne televisiewereld. Tegenwoordig zitten er veel minder mensen Wie is de mol te kijken op het tijdstip dat het wordt uitgezonden. Je kan gewoon De mol herbekijken online. Tijdens die uren draaien ze hun sterkste shows, elk hopend dat ze de meest bekeken shows hebben op enkele avonden gedurende de week. Netflix staat echter volledig buiten deze wedstrijd. Als streaming-service hoeft het zich geen zorgen te maken over het strijden voor de topscore in primetime. Het flexibele schema maakt het mogelijk om de volledige seizoenen van de verschillende shows vrij te geven wanneer dit nuttig is voor zijn eigen kalender. 

    Data werkt in hun voordeel

    De streaminggegevens van Netflix zijn belngrijke gegevens, die alleen worden vrijgegeven wanneer de streamingdienst het nodig vindt. Intern weten ze precies hoeveel mensen welke shows en films streamen en kunnen die gegevens gebruiken om een betere originele programmering te maken. Vergelijk dat eens met de manier waarop kabel-tv het publiek meet, en we zien een groot verschil. Voor het grootste deel zijn de grote omroepen nog steeds afhankelijk van het verouderde beoordelingsysteem van Nielsen. Met de opkomst van streaming en piraterij is Nielsen echter meer en meer onbetrouwbaar geworden, met veel shows die lage kijkcijfers ontvangen, maar met miljoenen kijkers is het systeem eenvoudigweg niet in staat om dit te monitoren.

    Marvel

    Marvel begon met zijn tv-portfolioop ABC in de Verenigde staten met Agents of SHIELD, daarna gevolgd door de spin-off van Agent Carter. Dat gezegd hebbende, is een grote meerderheid van hun tijd en moeite in de televisiewereld gedraaid naar Netflix, te beginnen met Daredevil dit afgelopen jaar zijn opkomst maakte. De plannen hebben ze in de praktijk ook in werking gezet, met Jessica Jones, Luke Cage, Iron Fist en The Defenders (evenals een tweede seizoen van Daredevil). De populariteit van Marvel heeft Netflix geholpen (en andersom ook) en dient alleen om de regeerperiode van de site voort te zetten als het belangrijkste streamingplatform.

    Het evenaart de kwaliteit van kabel-tv

    Het is niet genoeg om gewoon de nieuwe manier te zijn om televisie te kijken, zoals blijkt uit de verschillende flops van Netflix. Naast de gemakkelijke toegang heeft de streamingdienst een reeks shows laten zien die de gouden eeuw van tv waard zijn. Serie zoals House of Cards (#MeToo), Orange is the New Black, Unbreakable Kimmy Schmidt en nog veel meer hebben de lat hoog gelegd wat betreft kwaliteit. Elk van hun beste shows kan worden afgemeten aan het beste dat een netwerk te bieden heeft, wat zorgt voor een onverslaanbare line-up. En omdat Netflix het zich kan veroorloven om veel meer te falen dan een omroep dat een die wilt knallen met shows in de spitsuren, kunnen ze doorgaan met het gooien van pijlen totdat ze de bulls-eye.

    Het is het beste alternatief tegen piraterij

    De redenen achter de piraterij op netwerk- en kabeltelevisie komen neer op twee factoren: kosten en gemak. Gezien de lage kosten van een Netflix-abonnement en toegankelijkheid voor bijna alle platforms, is het geen wonder dat dit het voorkeursalternatief is geworden. Waarom zou je de tijd besteden aan het zoeken naar een betrouwbare Torrent van Daredevil als alles wat je moet doen om het eindeloos te streamen, een kleine maandelijkse vergoeding is?

    Categories: Media

    Comments are currently closed.