• Alles over de benzine auto

    2binsite

    In 1885 ontwikkelde Karl Benz een benzine- of benzineauto. Dit wordt ook beschouwd als het eerste “productie”-voertuig, aangezien Benz nog enkele andere identieke exemplaren heeft gemaakt. De auto werd aangedreven door een eencilinder viertaktmotor.

    Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

    In 1913 werd de Ford Model T, vijf jaar eerder opgericht door de Ford Motor Company, de eerste auto die in massa werd geproduceerd op een bewegende assemblagelijn. In 1927 had Ford meer dan 15.000.000.000 Model T-auto’s geproduceerd.

    Cugnot’s stoomwagen, de tweede (1771) versie (1771)
    Ferdinand Verbiest, lid van een jezuïetenmissie in China, bouwde rond 1672 een stoomauto als speelgoed voor de Kangxi-keizer. Het was kleinschalig en kon geen chauffeur vervoeren, maar het was mogelijk wel het eerste werkende stoomvoertuig (‘automobiel’).

    Aan het einde van de 18e eeuw werden voor het eerst stoomvoertuigen met eigen aandrijving ontworpen die groot genoeg waren om mensen en vracht te vervoeren. Nicolas-Joseph Cugnot demonstreerde in 1770 en 1771 zijn “stoomdraak”, een experimentele door stoom aangedreven artillerie-tractor. Omdat Cugnot’s ontwerp onpraktisch bleek te zijn, werd zijn uitvinding niet ontwikkeld in zijn geboorteland Frankrijk. Het centrum van innovatie verschoof naar Groot-Brittannië. In 1784 had William Murdoch in Redruth een werkend model van een stoomtram gebouwd en in 1801 had Richard Trevithick een volwaardig voertuig op de weg in Camborne. Het eerste automobieloctrooi in de Verenigde Staten werd in 1789 aan Oliver Evans verleend.

    Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

    Een replica van de weglocomotief ‘Puffing Devil’ van Richard Trevithick uit 1801.
    In de 19e eeuw werden pogingen ondernomen om praktische stoomvoertuigen te introduceren. Innovaties zoals handremmen, multi-speed transmissies en een betere besturing werden ontwikkeld. Sommige commercieel succesvolle voertuigen zorgden voor massatransport totdat een reactie tegen deze grote voertuigen resulteerde in de goedkeuring van wetgeving zoals de Britse Locomotive Act (1865), die eiste dat veel zelfrijdende voertuigen op de openbare weg werden voorafgegaan door een man te voet die met een rode vlag zwaaide en op een hoorn blaasde. Dit bracht de ontwikkeling van de auto’s op de weg in het Verenigd Koninkrijk voor het grootste deel van de rest van de 19e eeuw in feite tot stilstand; uitvinders en ingenieurs verschoven hun inspanningen naar verbeteringen aan de spoorlocomotieven. De wet werd pas in 1896 ingetrokken, hoewel de noodzaak van de rode vlag in 1878 werd opgeheven.

    Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

    Een van de eerste “echte” auto’s werd in 1873 geproduceerd door de Fransman Amédée Bollée in Le Mans, die zelfrijdende stoomvoertuigen bouwde om groepen passagiers te vervoeren.

    De eerste auto ter grootte van een koets die geschikt was voor gebruik op bestaande wagonwegen in de Verenigde Staten was een stoomvoertuig dat in 1871 door Dr. J.W. Carhart, een minister van de Methodist Episcopal Church, in Racine, Wisconsin, werd uitgevonden. Het bracht de staat Wisconsin er in 1875 toe om de eerste een prijs van 10.000 dollar aan te bieden voor het produceren van een praktisch alternatief voor het gebruik van paarden en andere dieren. Zij bepaalden dat het voertuig een gemiddelde snelheid van meer dan 8,0 km/u (5 mijl per uur) over een baan van 320 km (200 mijl) zou moeten aanhouden. De aanbieding leidde tot de eerste autorace van stad tot stad in de Verenigde Staten, die op 16 juli 1878 begon in Green Bay, Wisconsin en eindigde in Madison, Wisconsin, via Appleton, Oshkosh, Waupun, Watertown, Fort Atkinson en Janesville. Terwijl zeven voertuigen werden geregistreerd, begonnen slechts twee te concurreren: de ingangen van Green Bay en Oshkosh. Het voertuig van Green Bay was sneller, maar ging kapot voordat de race werd afgesloten. De Oshkosh beëindigde de 201 mijl (323 km) cursus in 33 uren en 27 minuten, en postte een gemiddelde snelheid van zes mijlen per uur. In 1879 kende de wetgever de helft van de prijs toe.

    1924 Doble Model E
    Met stoom aangedreven wegvoertuigen, zowel auto’s als wagons, bereikten in het begin van de jaren dertig het hoogtepunt van hun ontwikkeling met snelstromende lichtgewicht ketels en efficiënte motorontwerpen. Ook de interne verbrandingsmotoren ontwikkelden zich tijdens de eerste wereldoorlog sterk en werden eenvoudiger en betrouwbaarder. De ontwikkeling van de hogesnelheidsdieselmotor vanaf 1930 begon ze te vervangen voor wagons, maar in het Verenigd Koninkrijk werd de ontwikkeling versneld door fiscale veranderingen die stoomwagons van de ene op de andere dag onrendabel maakten. Hoewel een paar ontwerpers bleven pleiten voor stoomkracht, vonden er na Doble in 1931 geen belangrijke ontwikkelingen in de productie van stoomauto’s plaats.

    Na de Tweede Wereldoorlog
    Of stoomauto’s in latere technologische tijdperken ooit herboren zullen worden, valt nog te bezien. Tijdschriften zoals Light Steam Power bleven ze ook in de jaren tachtig beschrijven. In de jaren vijftig was er belangstelling voor stoomturbines die aangedreven werden door kleine kernreactoren (dit gold ook voor vliegtuigen), maar de gevaren die inherent zijn aan kernsplijtingstechnologie deden deze ideeën al snel de kop opsteken.

    Elektrische auto’s

    Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888, beschouwd als de eerste elektrische auto ter wereld.
    Zie ook: Geschiedenis van het elektrische voertuig
    In 1828 creëerde Ányos Jedlik, een Hongaar die een vroeg type elektrische motor uitvond, een kleine modelauto, aangedreven door zijn nieuwe motor. In 1834, Vermont smid Thomas Davenport, de uitvinder van de eerste Amerikaanse DC-elektrische motor, inst….

    https://www.car-bags.com/nl/

    Categories: Auto’s en Motoren

    Tags: , ,

    Comments are currently closed.