Sinds de jeugd massaal aan het vloggen is geslagen, heeft het bedrijfsleven angstvallig toegekeken en gepuzzeld hoe ze dit populaire fenomeen in hun communicatiestrategie konden gaan toepassen. Want laten we eerlijk zijn, het voelt best ongemakkelijk als je als werknemer iets moet vertellen over je dagelijkse beslommeringen op de werkvloer. Toch? Inhoudsopgave Maar de eerste pioniers zijn er inmiddels. Bedrijven als Albert Heijn, Telfort en Achmea hebben de stap naar de zakelijke videoblog genomen. En met succes, want AH heeft inmiddels een eigen serie (‘Blij met Sjoerd’) en ex-miljonair Hans (Telfort) weet maar liefst 400.000 kijkers per vlog te trekken op YouTube. Voorwaarden voor succesvolle bedrijfsvlogsKenmerkend aan zakelijk vloggen is dat laagdrempelig is. Je hebt namelijk niet veel nodig. Met minimale middelen als bijvoorbeeld een smartphone en een selfiestick kun je als bedrijf als aan de slag. Maar om je bedrijf positief in de kijker te zetten, moet je wel rekening houden met een aantal voorwaarden. Want vergeet niet, je video ondoordacht publiceren kan ook negatieve gevolgen hebben. Vloggen wordt hiermee onderdeel van de corporate communicatie. Vergeet dat niet! Identiteit, imago en reputatieAls bedrijf heb je je imago hoog te houden. De ‘spelregels’ van corporate communicatie moeten ervoor zorgen dat de boodschap, verspreid over welk kanaal dan ook, consistent en in lijn met het ‘brandbook’ worden gepubliceerd. Logogebruik, tone-of-voice en het uitdragen van de bedrijfsmissie zorgen voor herkenbaarheid en positionering. Dit geldt voor elk medium. Dus ook de persoonlijke boodschappen die je via de vlogs wilt gaan verspreiden. Bedrijven als AH, Telfort en Achmea begrijpen dat en verwerken hun merkidentiteit ook in hun vlogs. Herkenbaar en daardoor betrouwbaar. Techniek en materiaalBen je bewust van deze belangrijke voorwaarden? Dan is het minstens zo belangrijk om de vlogs, inclusief de corporate boodschap, in hoge kwaliteit te leveren. Denk hierbij aan beeldkwaliteit, geluid en materiaalkeuze. Om professionele zakelijk vlogs op te kunnen nemen moet je dus kennis hebben van opnametechniek. Neem je de vlogs op vanuit de losse pols met een selfiestick? Of laat je een ander een vlogcamera vasthouden en maak je daarnaast ook nog gebruik van een autocue? Kortom, diverse afwegingen die je moet maken die invloed hebben op het uiteindelijke resultaat van je vlog. Tot slot de nabewerkingIs je boodschap gelukt? En ben je tevreden over de opnames? Dan volgt de nabewerking van de vlog. Omdat niet alle opgenomen fragmenten geschikt zijn voor het eindresultaat, zal er geknipt en geplakt moeten worden. Om de identiteit helemaal te laten slagen voeg je een logo toe en overige bedrijfskenmerken. De uiteindelijke montage levert vaak een vlog op dat er gelikt uitziet, maar vergeet niet dat dit kennis en vooral tijd vergt. VlogStudio laat bedrijven professioneel vloggenSinds 2016 verzorgt VlogStudio studio-opnames en geeft vlogcursussen aan bedrijven en weet waar zij mee worstelen. In eerste instantie komen bedrijven vooral vanuit de wens hoe ze de smartphone moeten bedienen en hoe ze moeten omgaan met licht en geluid. Maar tijdens de cursus worden ze steeds meer bewust dat vloggen een waardig onderdeel is van de corporate communicatie. Om bedrijven professioneel te laten vloggen levert VlogStudio cursussen op maat. Dit houdt in dat er specifieke aandacht wordt besteed aan de merkidentiteit, boodschap en formats die voor de organisatie relevant zijn. VlogStudio is samensmelting tussen Netrespons contentmarketing en Videologic videoproducties. Door de expertise van beide organisaties samen te brengen krijgen bedrijven de kans om zich te onderscheiden middels professionele vlogs. Meer weten over zakelijk vloggen of cursus vloggen? Kijk op VlogStudio.
|
https://www.vlogstudio.nl/cursus-vloggen/ |