Voordat u als bedrijf begint met het implementeren van een nieuw CRM-systeem is het belangrijk om aandachtig te kijken naar de selectie die u maakt. De CRM-pakketselectie is een groot onderdeel van het succes van uw CRM-project. Hoe zorgt u er nou voor dat u het juiste pakket kiest voor uw organisatie. In deze blog worden de belangrijkste onderdelen van zo’n selectie op een rij gezet. Inhoudsopgave
Zorg voor duidelijkheid Ten eerste is het van belang om goed naar uw eigen situatie te kijken. Een investering in CRM is er eentje voor op de lange termijn. Vandaar dat het duidelijk moet zijn wat de meerwaarde van deze investering is voor uw bedrijf en hoe groot deze investering moet zijn. Hierbij moet rekening gehouden worden met het aantal mogelijkheden binnen het systeem en welke nodig zijn om de relatie met uw klanten optimaal te bedienen. Denk goed na over wat u precies nodig heeft.
Richtlijnen voor uw CRM-systeem Voor de aanschaf van een CRM-systeem is het van belang om in kaart te brengen op welke manier dat systeem handig is voor u. Als hulpmiddel kunt u zich houden aan de volgende richtlijnen, u wilt: – een overzicht van de klanten die belangrijk zijn voor u; – op het aantal administratieve taken besparen; – op tijd zijn voor nieuwe orders; – uw visitekaartjes en e-mails overzichtelijk op één plek hebben; – uw bestanden opslaan in een veilige omgeving; – de loyaliteit verbeteren van uw klanten; – de interne communicatie verbeteren.
Houd rekening met de risico’s Er zijn veel verschillende voordelen voor het gebruik van een CRM-systeem, maar het is ook belangrijk om rekening te houden met de potentiële valkuilen die dit met zich meebrengt. Vandaar dat het belangrijk is om een duidelijke strategie te hebben. Maak duidelijk wat het doel is van de inzet van een CRM-systeem en wie er verantwoordelijk is voor het beheren van het systeem. Deze persoon moet ervoor zorgen dat het CRM-systeem up-to-date blijft.
Maak optimaal gebruik van het CRM-systeem Vanwege de vele mogelijkheden met een CRM-systeem is het belangrijk dat gebruikers gemakkelijk overweg kunnen met het systeem. Zorg dus dat u de kennis en kunde in huis heeft om de kansen optimaal te benutten. Het zou namelijk zonde zijn als u niet alles uit uw investering haalt. Daarnaast is de investering ook waardevol voor de opslag van kennis binnen het bedrijf. Wanneer u zonder een CRM-systeem werkt en één van uw belangrijkste medewerkers met veel kennis verlaat het bedrijf, is het lastig om al die kennis in huis te houden. Met behulp van een CRM-systeem zorg je ervoor dat al deze kennis gemakkelijk bereikbaar is voor iedere werknemer die daar baat bij heeft. |
https://crmexcellence.nl/crm-pakketselectie/ |