|
Sinds 2015 is het een stuk gebruikelijker geworden dat iedereen een transitievergoeding krijgt. Eigenlijk is het de vervanger van de wellicht beter bekende ontslagvergoeding, behalve dat deze transitievergoeding vaker wordt uitgekeerd dan haar voorganger. De procedures zijn dan ook gelukkig een stuk duidelijker geworden. Het idee achter de nieuwe regeling is dat men dit kan gebruiken om zo snel mogelijk weer aan het werk te kunnen. Het geld kan bijvoorbeeld worden gebruikt voor een cursus of opleiding, of bijvoorbeeld outplacement van Carrièrepoort. Dit gebeurt echter zeker niet altijd, het staat de ontvanger van de regeling namelijk ook vrij om zelf te doen met het geld wat hij of zij wil. Veel mensen gebruiken hun transitievergoeding voor zaken zoals een vakantie om bij te komen van alles dat zich heeft afgespeeld, zoals een reorganisatie en het ontslag zelf. Het is natuurlijk heel logisch dat je bij moet komen na zo’n ervaring. Het is echt wel beter om toch het geld te investeren in een opleiding of iets anders dergelijks. Een dergelijke ervaring staat natuurlijk ook goed op het CV en helpt je waarschijnlijk ook alweer stukken sneller aan de slag. Je laat zien dat je actief op zoek bent naar werk maar ook naar persoonlijke ontwikkeling en zo heb je een potentiele werkgever natuurlijk ook veel meer te bieden. Een outplacementbureau kan je bijvoorbeeld goed helpen om te zoeken naar een andere werkplek, om de mogelijkheden te bespreken wat de beste aanpak voor jou zou zijn. Lees hier meer over hoe dit in zijn werking gaat. Het staat je natuurlijk vrij om te doen met je geld wat jij wilt. Het is ten slotte jouw geld en ontspanning heeft de mens immers ook nodig. Je kunt wellicht ook wel werk vinden zonder hulp, maar voor de langere termijn is het wellicht toch beter om goed na te denken over het investeren in je eigen toekomst. |
| http://carrierepoort.nl/ |
Veelgestelde vragen
Wat is een transitievergoeding en waarvoor kan ik het geld gebruiken?▼
Een transitievergoeding is een vergoeding die je ontvangt bij ontslag, sinds 2015 vaker uitgekeerd dan de oude ontslagvergoeding. Je kunt het geld gebruiken voor trainingen, opleidingen, outplacement of ander persoonlijk gebruik naar keuze.
Mag ik mijn transitievergoeding opsparen of voor vakantie gebruiken?▼
Ja, het geld is van jou en je mag ermee doen wat je wilt. Veel mensen gebruiken het voor ontspanning zoals een vakantie. Dit is volkomen toegestaan, hoewel investering in je toekomst lang termijn beter uitpakt.
Kan een outplacementbureau mij helpen na mijn ontslag?▼
Ja, een outplacementbureau helpt je bij het zoeken naar een nieuwe werkplek en bespreekt welke aanpak het beste voor jou is. Dit kan je transitievergoeding goed waargemaakt maken en je sneller weer aan het werk helpen.
Waarom is het beter om mijn transitievergoeding in een opleiding te investeren?▼
Een opleiding staat goed op je CV en toont potentiële werkgevers dat je gericht bent op persoonlijke ontwikkeling. Dit helpt je sneller een nieuwe baan te vinden en vergroot je waarde op de arbeidsmarkt.
Sinds wanneer bestaan transitievergoedingen en hoe verschillen ze van ontslagvergoedingen?▼
Sinds 2015 zijn transitievergoedingen gebruikelijker en worden ze vaker uitgekeerd dan de oude ontslagvergoedingen. De procedures zijn duidelijker geworden en het doel is je snel weer aan het werk te helpen.














