2Binsite Artikel Website
Image default
Sport

Gezond, krachtig en vitaal op hoge leeftijd

Spiertraining verlaagt de biologische leeftijd!

De helende kracht van onze spieren werkt als een wondermiddel voor heel het lichaam. Spiertraining is het middel dat de bron van de eeuwige jeugd het dichtst benadert. Zowel preventief als ook genezend! Er bestaat momenteel geen andere sportvorm, voedingssupplement of medicatie die zoveel bijdraagt aan de algemene gezondheid als spiertraining.

Vanaf 30 jaar verliezen we spiermassa

De wetenschap vertelt ons dat we vanaf 30-35 jaar geleidelijk aan spiermassa verliezen. Dat wil zeggen dat de afbraak van spieren sneller gaat dan de opbouw van je spieren. Hoe ouder je wordt, hoe meer spiermassa je verliest. De spierkracht neemt hierdoor alsmaar meer af.

Met een moeilijke term wordt dit proces ‘sarcopenie’ genoemd.

Meest voorkomende symptomen

  • Moeilijk rechtkomen uit een stoel of zetel
  • Moeite om boodschappen te dragen of iets zwaars op te tillen
  • Moeite om een trap op te gaan
  • Niet meer kunnen knielen of vooroverbuigen
  • Verminderde kracht in armen en/of benen
  • Sneller vallen

Risicofactoren verlies spierkracht

  • Leeftijd
  • Ondervoeding
  • Te weinig eiwitten
  • Te weinig bewegen
  • Tekort aan vitamine D

Slechts een half uur, twee keer per week spiertraining is genoeg!

Met de Milon Cirkel en het Biocircuit zoals bij sport, fysio en leefstijlcentrum Medisports Etten-Leur heeft u de mogelijkheid om uw biologische leeftijd drastisch te verlagen. Onderzoek heeft uitgewezen dat een 70-jarige die regelmatig op de juiste manier sport, in een betere conditie kan verkeren dan een 30-jarige die geen sport doet.

Zogenaamde ouderdomskwalen zoals hoge bloeddruk, kortademigheid, spier– en gewrichtspijn etc. zijn door een consequente verandering van enkele leef– en eetgewoonten positief te beïnvloeden. Ook de verloren gewaande levenskracht en vitaliteit kunnen teruggewonnen worden. Zelfs mensen die al tientallen jaren niet meer bewogen hebben kunnen deze tweede kans aangrijpen.

Gerichte spiertraining is de beste verzekering tegen het verzorgingstehuis. Een sterker bewegingsapparaat is de beste bescherming tegen breuken door vallen en het immuunsysteem, de longfunctie en hartfunctie worden gestimuleerd. Gerichte spiertraining, samen met een gezonde voeding maakt het verschil. Bewegen alleen is niet voldoende: de juiste intensiteit is het belangrijkste. Doe dit vooral onder begeleiding van een fitnesscoach, leefstijlcoach, Personal trainer of fysiotherapeut.

Vrouwen en spiertraining, een sterke combinatie

Veel vrouwen hebben nog steeds angst om te oefenen met gewichten. Het beeld van de mannelijk uitziende vrouwelijke bodybuilder is blijkbaar in het geheugen gegrift. Deze angst om veel spieren te krijgen is overigens ongegrond. Het lichaam van de vrouwen produceert nu eenmaal zeer weinig van het spieropbouwende hormoon testosteron. Hierdoor zullen vrouwen zelfs bij zeer intensieve krachttraining nog maar weinig in spiervolume toenemen. Anderzijds is het aandeel van de spieren in het streven naar een strak en slank figuur van het allergrootste belang.

Zonder goed getrainde spieren blijft het lichaam slap. Wie te weinig spieren heeft kan nauwelijks vet verbranden. Spieren verbruiken dag en nacht energie, zelfs in de slaap. Bovendien neemt 1kg spieren viermaal minder volume in dan vetweefsel.

Stop met slechte diëten

Eén van de grootste fouten is proberen te snel gewicht te verliezen zonder aan spiertraining te doen. Zo zal bij een streng dieet 80% van het gewichtsverlies bestaan uit spiermassa verlies en slechts 20% werkelijk uit vetverlies. Zodra het dieet wordt beëindigd zal het lichaam zonder spiertraining weer teruggaan naar het oorspronkelijke gewicht, waarbij voornamelijk de vetmassa toeneemt. Diëten is dus eigenlijk trainen om dikker te worden.

Kies zodoende dus altijd voor een verantwoord en uitgebalanceerd voedingsprogramma waarbij u zeker geen honger moet lijden. Benfit.nl, aangeboden door Medisports Etten-Leur, is hier een goed voorbeeld van. In combinatie met spiertraining om de 5 dagen met de juiste intensiteit kunt u gaan afvallen zonder jojo effect en zonder afbraak van uw gezonde spieren.

Hoe kan je langer fit blijven?

Beweeg en eet je sterk!

Het is bewezen dat je met de juiste voeding en het trainen van je spieren langer fit kan blijven.

Met slechts 2 x per week 35 minuten trainen kan je je spierafname al remmen. Dit kun je erg goed trainen met de Milon Cirkel of het Biocircuit, zoals te vinden bij fitness -leefstijl en sportcentrum Medisports in Etten-Leur. Ook Personal Training of een goede groepstraining, gericht op spiertraining, is erg geschikt om sterk te blijven.

Wat kan de fysiotherapeut voor je betekenen?

Ben je bang om zelf te gaan bewegen of heb je lichamelijke klachten? De fysiotherapeut kan je hierbij helpen. Tegenwoordig zijn er steeds vaker fysiotherapiepraktijken met goede mogelijkheden tot spiertraining. Denk daarbij aan gerichte en veilige manieren van trainen zoals de Milon Cirkel of het Biocircuit. Paramedisch sportcentrum met fysiotherapie praktijk Medisport Etten-Leur is daar een goed voorbeeld van.

Wij geven graag advies over de juiste manier van spiertraining

Om je hierbij te helpen als je woont in Etten-Leur, Sprundel, Rucphen, Oudenbosch, Zevenbergen, Rijsbergen, Prinsenbeek, Hoeven of St-Willebrord staat Medisports Etten-Leur graag voor je klaar met persoonlijke coaching en advies.