2Binsite Artikel Website
Image default
Bedrijven

Wat is B2B?

De internationale benaming van B2B staat voor Business-to-Business. Dit betekent letterlijk bedrijven aan bedrijven. Business-to-Business gaat over bedrijven die bepaalde zaken doen met andere bedrijven. Hier kan het dan vooral gaan om bedrijven zoals; productiebedrijven, groothandels, zakenbanken, etc. Deze bedrijven zijn dan ook niet actief op de particuliere markt.

Sales dashboard

Met een sales dashboard heb je een duidelijk overzicht van al je sales data. Met zo een dashboard is het mogelijk om een inzicht te krijgen op drie soorten ‘datastromen’. Gebruik maken van een Sales dashboard is dus essentieel voor een B2B.

Deze drie soorten ‘datastromen’ zijn dan de KPI’s, ookwel Sales Key Performance Indicators genoemd. Productiviteit van individuele medewerkers en teams valt ook onder deze soorten en ten slotte is de Sales pipeline hier ook een onderdeel van. De KPI’s tonen je totaalomzet of je omzet per productcategorie, regio of vestiging. Het is voor elk bedrijf wel belangrijk om de bedrijfsgroei mee op te volgen om verder te kunnen ontwikkelen.

Bij productiviteit gaat het vooral om de ‘human factor’. Hiermee willen ze zien per medewerker hoeveel telefoongesprekken of ingeplande sales meetings er tot werkelijkheid zijn gebracht op een dag, week of binnen de hele maand.

Het is ook mogelijk om alle soorten gegevens in verband met de sales in een dashboard te zetten. Dit kunnen gegevens zijn zoals, wat is de conversieratio per pipeline stage?

Deze voorbeelden zijn relevant voor elk bedrijf. Per bedrijf ligt de waarde van de ene dashboard hoger dan de andere.

Sales dashboard maken

Vooraleer je een Sales dashboard gaat maken moet je weten voor welke aspecten je die dashboard zal gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan wie het zal gebruiken, wanneer en welke informatie jouw bedrijf erop moet kunnen zien. Er bestaan verschillende systemen waarin je een Sales dashboard kunt bouwen, één van de bekendste systemen zijn Databox, Google Data Studio en HubSpot. Als je de systemen wilt vergelijken dan kun je rekening houden met niet alleen de prijs maar ook bijvoorbeeld de mogelijkheden die er zijn om zelf de dashboard in te richten.

https://dataanalytics.nl/sales-dashboard/