• Rooster maken aan de hand van bezoekers

    Een goed personeelsrooster is één van de belangrijkste factoren voor een succesvolle bedrijfsvoering in de retail. Veel retailorganisaties maken een personeelsplanning op basis van kennis in het hoofd wanneer het druk is en aan de hand van de in het verleden behaalde omzet. De beste manier om dit te doen is aan de hand van de aantallen bezoekers in de winkel. Dit zijn immers potentiele klanten die kunnen zorgen voor omzet.

    Het maken van een rooster

    Om te voorkomen dat een winkel over- of onderbezetting van personeel heeft, kun je een rooster maken op basis van de verwachte bezoekersaantallen. Daarvoor moet je een forecast maken van hoeveel bezoekers je per dag of per uur in de winkel verwacht. Als je weet hoeveel bezoekers er in de winkel komen, kun je op basis hiervan inplannen hoeveel medewerkers je nodig hebt om de klant goed en snel te helpen. Hiermee zorg je ervoor dat je altijd met genoeg medewerkers in de winkel staat, niet met te veel, maar ook niet met te weinig.

    Het bijhouden van hoeveel medewerkers je nodig hebt per dag, zou je allemaal met de hand of met een Excelsheet kunnen doen, maar dat is erg bewerkelijk en erg foutgevoelig. Het komt namelijk vaak voor dat er een typfoutje wordt gemaakt, of er zijn allerlei verschillende versies Excel-bestanden. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Gelukkig is er software die automatisch kan uitrekenen hoeveel bezoekers er bijvoorbeeld volgende week vrijdag tussen 10 en 11 uur verwacht worden, zodat je dit niet handmatig hoeft bij te houden. Ook kan deze software eenvoudig een personeelsplanning maken. Wie werkt er wanneer opdat de bezetting aansluit bij het verwachte aantal bezoekers. Op deze manier voorkom je dus dat ook ontevredenheid bij de medewerkers. Door altijd het juiste aantal medewerkers beschikbaar te hebben, zal iedereen zijn of haar werk op de juiste manier uit kunnen voeren.

    Personeel vinden is lastig, dus het is belangrijk om je bestaande medewerkers te behouden. Door je medewerkers invloed te geven op wanneer ze moeten werken en ze zelf diensten kunnen ruilen, verhoog je de medewerkerstevredenheid en bind je de medewerker aan de organisatie en heb je voor sollicitanten iets extra’s te bieden om bij jouw organisatie te komen werken. Op die manier zorg je ervoor dat je een aantrekkelijke werkgever wordt, vooral tegenwoordig wanneer het vinden van goed personeel lastig is.

    https://symagic.com/rooster-maken/

    Categories: Dienstverlening

    Tags:

    Comments are currently closed.