• Relatiebeheer software

    Relatiebeheer software

    Voor veel bedrijven wordt het steeds belangrijker om veel data over hun klantenkring te verzamelen. Zoals het spreekwoord gaat: ‘knowledge is power’, en kennis over je clientèle leidt zeker tot makkelijker geld verdienen, en ook ‘money is power’! Relatiebeheer software is daarvoor ontzettend belangrijk. Om met gemak en efficiëntie zoveel mogelijk relevante feiten te verzamelen over een specifieke klant, heb je een goed softwarepakket nodig. Dit soort software wordt ook wel CRM genoemd: customer relationship management. Deze systemen zijn al ontzettend lang op de markt, maar ze worden steeds efficiënter en zijn steeds meer specifiek gericht op een bepaalde doelgroep. Ook is het zo dat relatiebeheer software tegenwoordig met het internet in verbinding kan staan, niet alleen om daar ook data van te kunnen verzamelen, maar ook omdat personeelsleden dat programma dan ook op hun mobiele telefoon kunnen zetten. Dat heeft grote voordelen.

    • De relatiebeheer software op je mobieltje zorgt ervoor dat je altijd het systeem bij de hand hebt: je kunt op ieder moment gegevens inzien of invoeren.
    • Er kan een ander soort data worden ingevoerd. Je kunt denken aan foto’s die gemaakt worden op locatie, maar ook aan gps-coördinaten die je met gemak opslaat.
    • Medewerkers waarderen het dat het zo gemakkelijk is dat ze snel bij de relatiebeheer software kunnen.

    Kortom: handig, die relatiebeheer software die in verbinding staat met het World Wide Web. Maar laten we nog even ingaan op het algemene belang van relatiebeheer software. Waarom heb je dat eigenlijk nodig? Daar kunnen we heel simpel over zijn: om iets te onderzoeken heb je data nodig. Die gegevens moet je verzamelen en daarna structureren voordat je er conclusies uit kunt trekken. Op het gebied van relatiebeheer is dat niet anders, en de CRM software kan uw bedrijf daarbij ontzettend helpen. Je kunt zo een systeem gebruiken voor een goede gerichte marketing, een efficiënte en passende klantenservice, en een goed contact met uw klanten. Dat zijn allemaal aspecten van uw bedrijf die essentieel zijn: u wilt dat ze goed geregeld zijn en de juiste software past daar heel goed bij.

    Relatiebeheer software ofwel CRM

    De afkorting CRM staat eigenlijk voor twee dingen: een werkwijze en een technologie. Wij hebben het hier over de technologie, maar die is ontstaan naar aanleiding van een bepaalde werkwijze, waarvan de volgende onderwerpen pijlers zijn.

    • Het optimaliseren van het contact met cliënten staat centraal: elke klant hoort een individuele waardepropositie te krijgen aangeboden die is gebaseerd op zijn of haar wensen.
    • Klanten krijgen een betere behandeling als zij een hogere waarde vertegenwoordigen voor de organisatie die aan relatiebeheer doet. Sommige marketingspecialisten vinden het zelfs een goed idee om klanten waarop een bedrijf verlies lijdt, moeten worden gemotiveerd om een andere dienstverlener of leverancier te zoeken.

    Volgens een Amerikaanse hoogleraar, Kotler, zijn er drie hoofdgedachten van deze werkwijze.

    • Alles wordt in het werk gesteld om een lage verkoopprijs te creëren.
    • Bedrijven stellen alles in het werk om innovatief te zijn en om zoveel mogelijk innovatieve producten of diensten aan te bieden.
    • De customer intimacy is ook van belang: het onder controle krijgen van de klantervaring, -relatie en de waardering van de cliënt voor het bedrijf staan daarin centraal.

    Je kunt bedenken dat relatiebeheer software bij het uitvoeren van dit theoretische kader kan helpen. Om al dit soort principes naar de praktijk te vertalen is er excellente relatiebeheer software nodig die goed conclusies kan trekken uit ingevoerde data. Maar dat is niet het enige dat belangrijk is voor goede CRM programma’s.

    Goede relatiebeheer software: de voorwaarden

    Goede relatiebeheer software moet aan een aantal eisen voldoen. Let op het volgende wanneer u een keuze maakt voor een programma.

    • De relatiebeheer software moet makkelijk te bedienen zijn. dit is essentieel: zorg dat het gemakkelijk is om gegevens in te voeren en om data en conclusies te bekijken. Dat moet op de computer kunnen, maar ook op mobiele apparaten: zorg dat er een applicatie wordt gebruikt waarin overzicht bewaard wordt en waar mensen snel te werk mee kunnen gaan.
    • Het koppelen van informatie, dus het structureren van de data, moet natuurlijk ook fantastisch geregeld zijn, daar heb je de software voor. Relatiebeheer software moet zijn grootste taak perfect uitvoeren.
    • Zorg er verder voor dat het systeem is aangepast op jouw bedrijf, jouw producten. Alles wat belangrijk is voor jouw organisatie moet in die software zijn verwerkt, dat is logisch.

    Als je een keuze hebt gemaakt, of een voorlopige keuze, dan kan het wellicht handig zijn om eerst een pilot uit te voeren. Daarbij test je de relatiebeheer software uit op een kleine groep klanten zodat je kan kijken of de werkwijze van het programma en de software zelf goed bij je instelling past. dat is helemaal niet gek, een test voordat je definitief beslist of je de komende jaren met dit product wilt gaan werken. Deze systemen zijn er in allerlei soorten en maten, en je moet maar net een programma vinden dat goed aansluit bij wat jij wilt bereiken met je bedrijf. Natuurlijk zijn er universele programma’s te vinden, zelfs software die gratis is te gebruiken, maar je moet er wel goed mee kunnen werken. Wellicht wil je zelfs een speciaal CRM-systeem laten bouwen dat perfect aansluit om je bedrijf. Dat is natuurlijk wel erg prijzig, dus verken de markt eerst eens en zie of er al niet iets is dat ontzettend goed past bij je organisatie.

    http://www.tendenz.nl/relatiebeheer-software

    Categories: Relatie

    Tags:

    Comments are currently closed.