• Hoe kom je hoger in Google met je website?

    Hoe kom je hoger in Google met je website?

    Hoe kom je hoger in Google met je website? Een website die voldoet aan de richtlijnen van Google komt eerder naar boven in de zoekmachine. Er is niemand die volledig op de hoogte is en weet hoe het algoritme van de zoekmachines werkt. Wel weten we dat het voortdurend veranderd en ‘als je wilt dat je website hoger in google komt’ dat je mee moet bewegen met deze richtlijnen.

    Vaak is de vraag hoe kan ik dit in praktijk brengen of moet ik het misschien uitbesteden? Als je echt goed gevonden wilt worden, dan moet je hier tijd voor vrij gaan maken en veel kennis gaan op doen.

    Waar Google voornamelijk naar kijkt is:

    • Techniek
    • Content
    • Autoriteit 

    Uiteraard zijn er veel meer dingen waar Google naar kijkt, maar het is handig eerst een goede basis te leggen voor je verder gaat met het positioneren in zoekmachines. Zodra er een goede fundering is kan je verder bouwen.

    Hoe zorg je voor een goede technische website?

    Wat houdt een goede techniek in? Je kan als je al een bestaande website hebt je techniek controleren met veel gratis websites waar je een scan kan laten maken van je huidige status. Er wordt dan gekeken naar onder andere: laadsnelheid, meta-tag, title-tag, sitemap xml, gzip compressie etc. Ubersuggest is één van die tools die je zou kunnen gebruiken.

    Op het moment dat je weet wat er nog te verbeteren is aan je site, dan kan je ook gaan zoeken naar een oplossing. Je bent er wel even mee bezig maar veel kennis kan je ook weer op doen door gebruik te maken van zoekmachines. 

    Aan welke richtlijnen moet de content van je website voldoen om hoger in Google te komen?

    Nu komen we bij een onderdeel waar veel van af hangt. Het is belangrijk dat Google terug kan vinden dat jouw website gaat over het gene wat er in de zoekmachine gezocht wordt. Richtlijnen kunnen te maken hebben met trefwoord dichtheid, image alt-attributen, interne links, externe links etc. Deze richtlijnen veranderen om de beste passende websites te laten zien in de zoekresultaten. Als je met jouw website hoger in Google wilt komen zal je op de hoogte moeten blijven van de richtlijnen en je website hierin bij te werken. 

    Waar blijf ik op de hoogte van de richtlijnen?

    Dan blijven we nu bij de vraag; waar blijf ik op de hoogte? Dit is heel lastig aangezien niemand volledig op de hoogte is van het algoritme van de zoekmachines, maar wat je wel kan concluderen is dat degene die bovenaan staan het goed doen toch? Hoe slim is het dan om eens te kijken hoe de website er bij hen uit ziet, de site technisch te scannen, te kijken naar de content en naar hun autoriteit. Dat betekent niet dat afkijken een gegarandeerd succes is, want bedrijven werken hier vaak lang naar toe, maar als je zelf hard genoeg blijft werken en hiervan leert kan het op een langere termijn zeker wel lukken.

    Wat is autoriteit, hoe wordt jouw website hierop beoordeel en hoe kan je het verbeteren?

    Wat is de autoriteit van je website? De autoriteit is hoe belangrijk jouw website is in de ogen van de zoekmachines. Je kan het ook wel zien als de virtuele mond op mond reclame; hoe meer er over je wordt gesproken, hoe belangrijker je bent. Google scoort je website van 0 t/m 100 en het is niet voor iedere branche even relevant. Voor bedrijven in de e-commerce is het bijvoorbeeld heel belangrijk, maar voor een lokale opticien is het bijvoorbeeld minder relevant. Wel ligt het eraan waar je gevestigd zit. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld meer concurrentie dan in Bergen op Zoom. 

    Kortom je kan het beste kijken naar hoeveel autoriteit je concurrenten online hebben en zorgen dat jouw autoriteit minstens net zo hoog is. Er zijn tools die je gratis kunt gebruiken om je autoriteit van je website te meten bijvoorbeeld: Ahrefs backlink checker of ubersuggest. Ook kan je hier kijken hoe jouw concurrenten ervoor staan en hoeveel autoriteit zij hebben. Dit is belangrijk om te weten zodat je weet wat je te wachten staat. 

    Hoe kan je zorgen voor een hogere autoriteit?

    Hoe zorg ik voor een hogere autoriteit van mijn website? Dat doe je door het inzetten van linkbuilding en het verbeteren van je backlink structuur, maar hoe gaat dat dan in zijn werk. 

    Er zijn veel manieren van linkbuilding en de ene tool is krachtiger dan de andere tool.

    Een aantal voorbeelden:

    • Aanmelden op startpagina’s
    • Gast bloggen  
    • Artikelmarketing
    • Linkruil

              Ab linkruil

              Abc linkruil

    • Sponsering van verenigingen

    Waar moet je rekening mee houden bij het inzetten van linkbuiling?

    Is linkbuilding makkelijk in te zetten? Het is best lastig om je autoriteit te verhogen je moet namelijk met veel zaken rekening houden zoals: dat je niet te veel links in één keer plaats ‘Google kan dit zien als spam’, dat je niet te weinig links plaatst en het te weinig effect heeft, hoe hoog is de autoriteit waar ik een link wil plaatsen, gaat de website ook wel echt over mijn branche en hoe zorg ik ervoor dat google het zo leest dat het wordt gezien als een kwalitatieve link.  

    Hoe kan ik als MKB-bedrijf linkbuilding goed in zetten?

    Heb je een marketingafdeling zorg er dan voor dat er voldoende mogelijkheid is om trainingen te volgen, zodat ‘als er door de afdeling zelf linkbuilding ingezet wordt’ je website niet als spamsite wordt gezien bij Google. Heb je geen marketingafdeling neem dan contact op met een marketingbedrijf gericht op het MKB.

    Marketingbedrijven gericht op het MKB kunnen je goed helpen doordat ze zich echt focussen op het MKB en vaak zijn de prijzen ook een stuk gunstiger. Weet wel dat het een langere termijn visie is om hoger in google te komen en vergt geduld.

    https://allinone-media.nl/

    Categories: Marketing

    Tags: , , , ,

    Comments are currently closed.